Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch

Obsah

most

KÁRANÝ (Praha-východ) - silniční most

   Železobetonový silniční most přes Jizeru byl postaven v roce 1935 za pouhé čtyři měsíce, a i díky tomu se podařilo udržet rozpočet, který činil 400 000 tehdejších československých korun. Mostní oblouk má rozpětí 47 metrů a vzepětí 4,7 metru. Most má na jedné straně jeden záplavový, inundační otvor, na druhé straně přes řeku pak otvory dva. Všechny otvory jsou široké 6 metrů. Most svou štíhlostí zapadá vhodně do celkového rámce krajiny.
   Těžko si dnes můžeme představit kontakt a spojení obyvatel Káraného s Novým Vestcem a dále Starou Boleslaví, Brandýsem a Prahou, bez mostu přes Jizeru. Tedy jen vesteckým malým přívozem pana Bodláka pro několik osob. Večer a v noci nezbývalo, než se přes Jizeru přebrodit. Cesty k lékaři, do porodnice v Praze, odvoz zemědělských plodin z obce a naopak tovaru do zdejších obchodů a hospod, dokonce i cesty k poruchám vodárenských vodovodních řadů a samozřejmě i cesty dětí do školy, do práce atd. vedly přes přívozy, z nichž toušeňský - Kochův - sloužil i jako nákladní pro přepravu povozů a aut. Přívoz káranský - Čmuhařův - do Čelákovic měl loď pouze pro převoz osob. Další možností spojení byly přes most v Sojovicích, nebo v Lysé nad Labem. V případě častých povodní, nebo zimní ledové tříště ať už plovoucí, nebo nepevně zamrzlé, nebylo spojení přes Jizeru a Labe prakticky žádné.V případě silnějších mrazů se stal mostem i led na obou řekách. K významnému oživení obce proto rozhodně také přispěla stavba elegantního, do krajiny přirozeně zapadajícího mostu přes Jizeru v r. 1936.
   Pořídila jej Pražská obec vlastním nákladem v zájmu své vodárny, aby měla lepší spojení s Prahou a s územím, kde je položen vodovod. Z obecních zápisů plyne, že ke stavbě přispěla určitým dílem i obec Káraný. Významným projektantem přijaté a nesporně velice úspěšné verze mostu byl pan Ing. František Mencl, který se následně zařadili mezi letní hosty Káraného, když si postavil v Jizerce rekreační domek. Na projektu stavby mostu se také podílel Vlastislav Hofman. Před vlastním projektem i stavbou mostu byly vedeny četné a dlouhotrvající diskuze a spory o existenci, umístění i způsobu stavby a to mezi magistrátem a projektanty na straně jedné a "zájemci" - tedy vlastníky půdy, ale i správami obcí (N. Vestec a Káraný) na straně druhé. Při této příležitosti si připomeňme, že v roce 1910 zejména toušeňští "zájemci" se postarali o zrušení záměru Prahy postavit most přes Labe, přibližně v místě mostů historických. Stavba mostu přes Jizeru byla dalším významným počinem pro rozvoj obce Káraný. Ta i díky tomu postupně získala novou tvář i nové významné spojení se světem a možnost rozvoje pro léta budoucí.

Zdroj: http://www.libri.cz

Zdroj: Publikace Káraný 1777-1997

Stránka

  • 1

Jizera bez mostu

Jizera bez mostu

Listopad 1935

Listopad 1935

Prosinec 1935

Prosinec 1935

 

 

 

 

 


Stránka

  • 1